Su švente!

Šia gražia ir ypatinga proga- LIETUVIŲ MOKYKLOS VAŠINGTONE atidarymo proga - norisi kalbėti apie kūrybiškumo sprogimą. Gamta signalizuoja, kad kūrybiškumo provežis vyktų ir įvyktų dabar.

Lietuvoje – gražus ruduo, nuspalvintas astrų ir gelstančių medžių lapų. 

Vašingtone, Virdžinijoje –  vis dar karšta vasara, nenorinti užleisti vietos rudeniui, o apie jį tuojpraneš uždaromi lauko baseinai irvisomis spalvomis žydintys kardeliai.

Šis laikas puikus visiems: ir kūrybininkams, gaunantiems vis daugiau įkvėpimo iš vibruojančios aplinkos, ir žmonėms, galintiems techniškai bei finansiškai padėti įgyventinti puikias idėjas, ir tiems, kuriuos matomos kūrybiškumo apraiškos įkvepia kasdieniam gyvenimui, ir mokiniams, pradedantiems dar vienus mokymosi metus. 

Ta proga noriu priminti, kaip generuojamos kūrybinės idėjos. Vienas pirmųjų šiuos žingsnius aprašė James Webb Young. [1965; „A Technique for Producing Ideas“]. Jis paslaptingą idėjų generavimo procesą suskirstė į Penkis žingsnius:

Pirmasis žingsnis – susirinkti „žalius“, neapdorotus duomenis. Jie gali būti specifiniai, t. y. tiesiogiai susiję su konkrečia sritimi, ir bendrieji. Specifinei kategorijai būdingą informaciją nesunku susirinkti išėjus į gatvę ir stebint žmones. Bendrieji duomenis - tai viso gyvenimo įdirbis, įvairiausia sukaupta informacija. Žinant, kad „Idėja yra naujas senų elementų derinys“, akivaizdu - kuo daugiau jau egzistuojančių elementų kuriantis žmogus žino, tuo platesnės jo galimybės, kuriant naujus darinius.

Antrasis žingsnis – apdoroti surinktas žinias galvoje. Tai panašu į virškinimo procesą. Surinktos žinios virsta didžiuliu „švedišku stalu“, o idėją generuojantis žmogus degustuoja, kaip vienas patiekalas dera su kitu, arba atvirkščiai – kaip katastrofiškai jie nedera tarpusavyje. 

Kartais šis etapas atrodo beviltiškas. Nes tik kai pasiekiama riba „daugiau nebegaliu“, prasideda 

Trečiasis žingsnis – inkubacinis periodas. Dar vienas apgaulingas etapas, kai atrodo, kad niekas nevyksta, ir sunku apibrėžti, kiek tas trunka, o to paspartinti nelabai gali. Nebent griežtai sau pasakai – turiu tam savaitę. Kartais tas padeda. Aplinkiniams atrodo, kad tu nieko su nedarai. Sąmoningai - tikrai ne, tačiau šiuo etapu darbuojasi pasąmonė. O ji tokia galinga, kad vienu metu gali „apdoroti“ ne vieną idėją.

Gerokai pavargus, dažnai žaibiškai perskrodžia mintis, kai staiga suvokiame: „YRA!“. Tai - ketvirtasis žingsnis - idėjos gimimas. Ištinka jis netikėtai: paryčiais, pusiau sapne, duše ar vedžiojant šunį. Dėl to kūrybininkams praverčia su savimi turima užrašinė. Viena mano draugė pusmetį sąmoningai eksperimentavo, fiksuodama idėjas tik prabudusi. Sakė, tas laikotarpis buvęs kaip reta kūrybingas bei produktyvus. 

Galiausiai lieka penktasis žingsnis – praktinis idėjos įgyvendinimas. Gali pasirodyti, jog tai jau tik techninis darbas. Taip nėra. Įgyvendinimo etape dažnai gimsta naujos mintys, padedančios tobulinti idėją. 

Ši schema, James W. Young aprašyta dar 1965 m., universali įvairių sričių kūrėjams. Ji padeda prognozuoti ir lavinti kūrimo procesą. Taip pat padeda žmonėms iš kito – racionalaus ir pamatuojamo pasaulio suprasti, kaip šis procesas vyksta. Galbūt žmonės, iki šiol nelaikę savęs kūrybininkais, supras, kad jų galvos funkcionuoja taip pat kūrybingai, kad jie apdovanoti galingais gebėjimais, ir jie gali sutverti nuostabių dalykų.

Galimos įvairios interpretacijos, kuris metų laikas labiausiai dėkingas kūrybingiems žmonėms.

Galima įvairiai interpretuoti, su kuria idėjų generavimo faze siejasi LIETUVIŲ MOKYKLOS VAŠINGTONE atidarymo šventė. Mokyklos įkūrėjams tai - jau idėjos įgyvendinimo etapas. Mokiniams ir jų tėveliams – pirmasis žingsnis. Svarbiausia, kad kiekvienas, susijęs su šia mokykla, turi galimybę prisidėti prie naujo projekto vystymo.

Su naujos mokyklos gimimu, mielieji LIETUVIŲ MOKYKLOS VAŠINGTONE moksleiviai, tėveliai, darbuotojai, idėjos palaikytojai, rėmėjai!

Tegul visų mūsų kūrybinės jėgos sukuria išskirtinę edukacinę ir kultūrinę salelę, kuri stebins savo kokybe ir įkvėps aplinkinius!

Raimonda Agnė Medeišienė,

Dramos edukatorė, taikomųjų teatro metodų ekspertė